Prezentowany Program Koła Biologicznego jest zgodny z wymaganiami edukacyjnymi na poziomie II etapu edukacyjnego jakim jest gimnazjum. Jego nadrzędnym celem jest rozwijanie zainteresowań biologicznych wśród uczniów. Program zawiera cele edukacyjne, oczekiwane osiągnięcia ucznia, zakres treści, zadania, metody i formy realizacji. Program koła biologicznego jest realizowany w czasie zajęć pozalekcyjnych.
Realizacja zadań programu obejmuje czynne uczestnictwo uczniów w uroczystościach, imprezach i konkursach o charakterze ekologicznym i prozdrowotnym m.in. Obchody Dnia Ziemi, Międzygimnazjalny Konkurs Ekologiczny, Międzygimnazjalny Konkurs Wiedzy o WPN, BPN, konkursy proekologiczne „Zbieramy zużyte baterie”, „Selektywna zbiórka odpadów opakowaniowych”.
Zasadniczym celem programu jest:
- kształtowanie myślenia uczniów w kategoriach ekologicznych i prozdrowotnych,
- umiejętność wskazywania działań przyjaznych otoczeniu,
- uświadamianie potrzeby troski o własne zdrowie i środowisko przyrodnicze,
Realizacja tych celów ma dostarczyć okazji do integracji uczniów oraz wyzwalać potrzebę coraz to śmielszych działań na rzecz ochrony środowiska przyrodniczego.
Cele edukacyjne:
- rozwijanie zainteresowań biologicznych, skłanianie do samodzielnego poznawania świata żywego,
- poznawanie różnorodności świata żywego,
- kształtowanie zdrowego stylu życia,
- kształcenie zachowań ukierunkowanych na ochronę środowiska przyrodniczego,
- wyzwolenie postawy aktywnej wobec zagrożeń środowiska przyrodniczego,
- kształcenie umiejętności porządkowania wiadomości i dostrzegania związków między organizmami a środowiskiem przyrodniczym,
- doskonalenie umiejętności pracy aktywnymi metodami,
Treści:
- Budowa mikroskopu, obserwacje mikroskopowe.
- Wykonywanie preparatów mikroskopowych.
- Człowiek a środowisko – zrozumienie przyczyn i skutków ingerencji człowieka w świat przyrody.
- Parki Narodowe Polski.
- Zasady zdrowego trybu życia, choroby cywilizacyjne, spoleczne i sposoby zapobiegania im.
- Oznaczanie gatunków fauny i flory za pomocą kluczy i atlasów.
Zadania:
- projektowanie i prowadzenie obserwacji i doświadczeń biologicznych,
- doskonalenie umiejętności pracy z mikroskopem i wykonywania preparatów mikroskopowych,
- doskonalenie umiejętności zdobywania wiedzy metodą technik komputerowych i korzystania z internetu,
- zrozumienie przyczyn i skutków ingerencji człowieka w świat przyrody (zasoby odnawialne i nieodnawialne, model turystyki w parkach narodowych, lasy równikowe – o co cały zgiełk?, wykorzystanie wody w gospodarstwie domowym, przyczyny zakwaszenia środowiska, efekt cieplny, dziura ozonowa, różnorodność funkcji drzew),
- przygotowywanie i uczestniczenie w międzyszkolnym konkursie wiedzy o BPN,
- podejmowanie działań na rzecz najbliższego środowiska przyrodniczego (wycieczka do miejskiej oczyszczalni ścieków w Grajewie),
- udział w organizowaniu (projektowanie dekoracji, współtworzenie scenariuszy) i uczestnictwo w Międzyszkolnym Konkursie Ekologicznym , Dniu Ziemi ,
- motywowanie do przestrzegania zasad higieny osobistej, program „Dbamy o zęby”, „Co wiemy o AIDS ?”.
- przygotowanie uczniów do rozwiązywania testów z zakresu przedmiotów mat. – przyrodniczych,
- wykorzystanie wycieczek w celu zdobycia umiejętności rozpoznania pospolitych gatunków drzew, krzewów (oznaczenie gatunków za pomocą kluczy do oznaczania roślin, przygotowywanie kart pracy).
Metody i formy realizacji:
- ćwiczenia w terenie, praca z mikroskopem, praca z różnymi źródłami informacji (książki, czasopisma, atlasy, klucze do oznaczania roślin, internet, CD-ROM), metoda projektu, konkurs na plakat, dyskusje, praca w grupach, gry dydaktyczne, „burza mózgów”, wycieczka do oczyszczalni ścieków, zajęcia z filmem.
Oczekiwane rezultaty:
- uczeń ma świadomość, że człowiek jako istota rozumna jest odpowiedzialny za mądre korzystanie z zasobów przyrody dla dobra własnego i innych pokoleń,
- zna choroby cywilizacyjne i społeczne, ich przyczyny i skutki,
- uczeń ma świadomość negatywnego wpływu na zdrowie: palenia tytoniu, zażywania narkotyków i alkoholu,
- uczeń ma świadomość zmniejszania się zasobów wody pitnej na Ziemi, wie jak przeciwdziałać pogarszaniu się jakości wody,
- uczniowie aktywnie uczestniczą w zajęciach, korzystają z wielu źródeł informacji,
- uczestniczą w konkursach, zdobywają nowe umiejętności, systematyzują wiedzę.
Ewaluacja:
- osiągnięcia uczniów w konkursach ekologicznych i wiedzowych;
- prace uczniów(zielniki, przewodniki, prezentacje multimedialne);
- karty pracy uczniów;
opracowała Anna Wróblewska |